donderdag 12 april 2007

Concepten

Wat is een concept?

1. Samenhang van dingen
2. Methode, aanpak, stijl (figuur)
3. Gedachte, idee, visie of opinie over iets

‘’Een concept staat los van het onderwerp’’


Wie bedenken concepten?

Concepten kunnen eigenlijk door iedereen bedacht worden, maar meestal gebeurd dit door conceptontwikkelaars. Zij hebben de sociale contacten en middelen die nodig zijn om een concept te ontwikkelen en te verkopen. Het kan zijn dat de opdracht van een extern bedrijf komt waardoor de conceptontwikkelaar dus al enige richtlijnen krijgt met betrekking tot de doelgroep of andere zaken die van belang zijn voor de onderneming.

Ook kan het natuurlijk voorkomen dat de conceptontwikkelaar zelf, zonder opdracht, concepten ontwikkeld en probeert op de markt te verkopen. Er zijn dan geen beperkingen en richtlijnen waar het product aan moet voldoen, wat zorgt voor veel vrijheid voor de ontwerper.

Conceptontwikkelaars zijn: Mark Kooij, Harry Roetert en Wim Honders.

Concepting is de 4e fase van productontwikkeling.

Hieronder ziet u een aantal sterke zinnen uit het boek, concepting;

Concepting is het gehele proces van vinden, vaststellen en uitdragen van gedachtegoed. Conceptontwikkelen is het ontwikkelen van reclame- of comminucatieconcept. Producten kun je kopiëren, maar geen gedachtegoed.Positioneren is de voorloper van concepting, onderscheidende waarden zijn belangrijker dan onderscheidende kenmerken van producten.


Wanneer is een concept geslaagd?

Er zijn sterke en zwakke concepten. Een sterk concept is betekenisvol, onderscheidend en heeft vooral uithoudingsvermogen. Een concept moet ook gemakkelijk communiceerbaar zijn door de verschillende media om te zorgen voor bewust wording van de consument. Meestal wordt er op een bepaald gevoel ingespeeld, door de benadrukking van bepaalde dingen gaan mensen er over nadenken en wordt het concept dus betekenisvol voor de consument.

Zwakke concepten missen daarentegen het uithoudingsvermogen en de communiceerbaarheid. Deze concepten zullen minder goed lopen doordat mensen ze minder interessant vinden, of omdat ze het niet snappen.


Hoe bescherm je een concept?

Een concept kun je beschermen door er een eigendomsrecht aan te verbinden. Een eigendomsrecht is het volledigste, hoogste recht van gebruik en beschikking.

Er zijn drie manieren om een eigendomsrecht aan je concept te verbinden. Deze drie zullen in hieronder worden uitgelegd:

Allereerst beginnen we met het patent/octrooi. Hier valt echter niet veel over te vertellen aangezien deze in dit vak niet veel voorkomt of wordt gebruikt. Dit wordt namelijk veel gebruikt voor uitvindingen en niet zozeer bij concepten, we zullen hier dus ook niet verder op ingaan.

Als tweede behandelen we het merkrecht. De uitleg zoals hij in de dikke van Dale staat is: 1 samenstel van rechtsregels die betrekking hebben op de rechtsbescherming van merken. 2 monopolie op het voeren van een merk.

Bij het merkrecht gaan we altijd uit van een merk dat geregistreerd moet worden. Dit kan bij bijvoorbeeld het bureau Benelux merken. Dat registreren kost 350 euro per inschrijving. Het merkbureau kijkt daarbij of het merk niet misleidend is, maar of het wel onderscheidend is, het moet dus wel iets eigens zijn en niet iets algemeens zijn. Vervolgens wordt het merk gedeponeerd, waarbij eventueel een onderzoek kan worden aangevraagd of het merk niet al bestaat. Regel is echter wel dat het merk binnen vijf jaar gebruikt moet worden, omdat het recht ven gebruik van het merk anders vervalt. Er kan worden gekozen tussen een internationale merkregistratie (wereldwijd) en een Europese merkbescherming. De wereldwijde bescherming kan wel veel meer kosten dan een Europese, bovendien kan de wereldwijde registratie in de eerste vijf jaar nog gevaar lopen, omdat het merk na vijf jaar niet landelijk verloopt, maar wereldwijd.

Het merk wordt ingeschreven in een bepaalde categorie, bijvoorbeeld parfums, shampoo of auto’s. Indien er een winkelier of bedrijf is die het merk al gebruikt, langer dan dat de aanvrager dat doet, dan krijgt de winkelier voorrang. Hiermee is het zo dat de bedrijven en winkeliers beschermd worden als ze hun bedrijfsnaam niet als merk hebben vastgelegd. Indien de bedrijven zeer veel van elkaar verschillen en niet in dezelfde categorie zitten, dan kan het mogelijk zijn dat beide bedrijven het merkrecht krijgen toegewezen.

Als laatste behandelen we het auteursrecht. De uitleg die hierbij in de dikke van Dale staat is: 1 het recht van de maker op het publiceren van zijn werk => copyright, kopijrecht, rechten. 2 royalty's voor een auteur. 3 samenstel van regels dat de geestelijke eigendom regelt.

Bij een auteursrecht moet altijd iets geuit worden, dit kan vastgelegd worden door er een stempel op te laten zetten met de datum erop vermeld. Dit kan voor een klein geldbedrag (3 euro) al gedaan worden bij het belastingkantoor. Hiermee is het dus zo dat je dan zeker van bent dat je een recht hebt en dat de datum daarvan vast staat. Het recht dat je daarmee verkrijgt is het recht om wijzigingen in je werk aan te brengen, maar ook om het werk te exploiteren en het openbaar te maken. Dit recht vervalt pas 70 jaar nadat de maker (degene die het auteursrecht in handen heeft) overlijdt.

Indien het werk bijvoorbeeld op het Internet wordt geplaatst zonder toestemming van de houder van het auteursrecht, dan is de provider van de site verplicht het werk eraf te halen. Het auteursrecht wordt namelijk geschonden en de provider is hiervoor aansprakelijk.


Waarom kopen mensen nieuwe concepten?

Mensen kopen nieuwe concepten als er wat aan te verdienen valt. Met een spectaculaire conceptlancering en het inspelen op de doelgroep kom je ook ver. Kijken vanuit de marketing is het beste wat de conceptontwikkelaar kan doen. Het is dus zaak om de koper van het concept te kunnen overtuigen over de winstgevendheid en opbrengst van het concept. Daarnaast zullen ze kijken of het concept voor het bedrijf uitvoerbaar is. Dat betekent dat ze zullen kijken of ze daar de juiste contacten voor hebben of voor kunnen krijgen. Bovendien zal de koper kijken of het concept wel past bij de doelstelling van het bedrijf.


Linda



Concepten van nu:
Je aanbevolen dagelijkse hoeveelheid fruit uit een flesje
Je agenda digitaal in je telefoon of op je pc


Fout concept:
Onder druk van de banken moest het moeder filiaal Laurus het Edah concept verkopen om ze vervolgens om te bouwen tot een Konmar concept.

Belangrijke concepten uit het verleden:
E-mail. Communiceren via e-mail is gratis, handig, makkelijk, snel en overzichtelijk.

Belangrijke conceptontwikkelaar:
Marieke Gelissen. Zij is werkzaam bij ‘Ideëel +’, een bureau dat naar aanleiding van de vraag van de opdrachtgever een concept op maat bedenkt.


Anita



Concepten van nu:
Bluetooth
E-cards

Fout concept:
The Box. Bij verschillende regionale kabeltelevisienetwerken installeerde de zender verschillende "dozen". Kijkers konden een betaaltelefoonnummer bellen om clips aan te vragen, die dan op het kanaal in hun regio worden uitgezonden.

Belangrijke concepten uit het verleden:
Nintendo. De Nintendo Entertainment System (of NES) is een 8-bit spelcomputer uitgebracht door Nintendo in Noord-Amerika, Europa en Australie.

Belangrijke conceptontwikkelaar:
Wil Erens. Wil Erens heeft zijn eigen ontwerpbureau opgericht in 1989, genaamd Crenau. De stijl van Erens is te typeren als anti-design.


Andrew


Concepten van nu:
PlayStation Portable
DVD

Fout concept:
Video 2000. Video 2000 was een videostandaard die werd ontwikkeld door Philips en Grundig. De Video 2000 moest concurreren met de VHS van JVC. De Video 2000-cassette was iets groter dan de VHS-cassette.

Belangrijke concepten uit het verleden:
Napster. Napster is tegenwoordig een online muziekdienst welke origineel als bestandsdeel service was gemaakt door Shawn Fanning. Napster was de eerste wereldwijde gebruikte peer-to-peer-muziekdeelservice, en heeft een grote invloed gehad op hoe mensen, vooral studenten, het internet gebruiken.

Atari. Atari Inc. is nu de handelsnaam van het Franse spelsoftwarebedrijf Infogrames. Het originele bedrijf Atari was een pionier in arcadespellen, spelcomputers, en home computers, en hun dominantie op die gebieden maakte het tot het een belangrijke speler in de computerindustrie in de jaren '80.

Belangrijke conceptontwikkelaar:
Marc van Seters. Marc van Seters is teamcoach, creativiteitstrainer, multimedia conceptontwikkelaar, dramaturg en filmhistoricus. Marc van Seters zoekt in zijn werk voortdurend naar de synergie tussen persoonlijke en team ontwikkeling en creativiteit.

Noura


Concepten van nu:
Scheidingsmakelaar
Sterren die dansen op het ijs

Fout concept:
Reclames van Scarlet. De reclame van Scarlet werd als het irritante reclamespotje van 2006 gekozen. Dit is dus daarom een fout concept.

Belangrijke concepten uit het verleden:
Tamagotchi. Een Tamagotchi is een virtueel huisdier ontworpen door Aki Maita en op de markt gebracht door de Japanse speelgoedfabrikant Bandai.

Disco. De muziekstroming disco, die begin jaren zeventig ontstond is afgeleid van het woord discotheek en betekende "muziek die in de discotheek wordt gespeeld".

Belangrijke conceptontwikkelaar:
Harry Roetert. Hij heeft zich gespecialiseerd op Internet en communicatieve gerelateerde zaken. Momenteel is hij bezig als productontwikkelaar van een bestaand product een nieuw concept te bedenken. Hij ontwikkelt communicatie- en internetconcepten.


Anny


Concepten van nu:
Voice over IP
Digitale Televisie



Fout concept:
100 % Verbod roken in horeca gelegenheden. De regering en veel andere landen willen dat er in veel openbare ruimtes, inclusief de horecagelegenheden rookvrij wordt gecreëerd.

Belangrijke concepten uit het verleden:
Fastfood Restaurant MacDonald. Er bestond daarvoor niet echt fastfood restaurant. Macdonald is de eerste fastfood bedrijf, die fastfood op de markt bracht. Iedereen wilt tegenwoordig snel eten, zodat je meer tijd heb om andere dingen te gaan doen.

Spijkerbroek. Een spijkerbroek ook wel jeansbroek genoemd.
In 1847 emigreerde Levis Strauss naar Amerika. Daar maakte hij stevige broeken voor goudzoekers in Californië, van zeildoek. Deze broeken vielen erg in de smaak bij de goudzoekers, omdat deze steviger waren dan de gebruikelijke broeken.

Belangrijke conceptontwikkelaar:
Mark Kooij. Mark Kooij is een freelance conceptontwikkelaar. Één van zijn uitvindingen is een graszaadstrooier. Hij heeft ook nog andere uitvindingen ontworpen, voor verder informatie verwijst ik u om naar zijn site te surfen. http://www.kooij.net/homepage.html


Romy


Concepten van nu:
Internet bankieren
Light producten

Fout concept:
Heinz green ketchup. In 2004 bracht Heinz groene ketchup op de markt. Er werd vrij weinig reclame voor het product gemaakt, hoewel er veel mond-tot-mond reclame was. De ketchup zou hetzelfde smaken als de gewone, rode variant. De groene ketchup van Heinz is het resultaat van een onderzoek waarbij kinderen mochten kiezen in welke kleur ze hun ketchup het liefst zagen. Ondanks dit voorafgaande onderzoek werd de groene ketchup geen succes en werd het product weer uit de schappen gehaald.Het product is geflopt door gebrek aan promotie en de onnatuurlijke kleur.

Belangrijke concepten uit het verleden:
De auto. De auto is al jaren een van de populairste vervoersmiddelen. De eerste auto met verbrandingsmotor werd gemaakt in 1862 door Etienne Lenoir, hoewel het pas een comercieel succes werd nadat de duitser Nikolaus Otto in 1878 een aantal verbeteringen aanbracht.

Big Brother. Big Brother is een reality-programma op televisie. Een aantal onbekenden worden samen in een huis gestopt waar ze 24 uur per dag gevolgd worden door camera’s. Ze mogen het huis niet verlaten, moeten elke paar dagen een opdracht uitvoeren en hebben geen contact met de buitenwereld. De beelden die dit oplevert worden uitgezonden op televisie en de kijkers mogen dat stemmer op een bewoner, want elke week moet iemand het Big Brother-huis verlaten tot er één winnaar over blijft.

Belangrijke conceptontwikkelaar:
Jan Rijkenberg. Eind 1998 publiceerde hij zijn boek, de bestseller ‘Concepting’, waarin hij vertelt dat hedendaagse marketing niet meer uitgaat van een sterke focus op het product. Juist een focus op het verspreiden van een visie van een merk of onderneming is belangrijk.

Geen opmerkingen: