donderdag 12 april 2007

Trends

Wat is een trend?


De definitie van een trend is moeilijk te verwoorden. Het is als de definitie opstellen van: ‘Wat is kunst?’ Iedereen heeft er een eigen mening over en ervaart de trend vanuit zijn eigen leefwereld.

Een trend heeft altijd met maatschappelijke levensomstandigheden te maken. Een trend is een verandering in de houding ten opzichte van het bestaande en het algemeen aanvaarde binnen de eigen omgeving. Het vult een leegte, het brengt een oplossing, het vernieuwt als het ware iets in je leven, het voelt aan als een ontdekking. ‘YES! Dat is het wat ik zoek.’ Het heeft de werking van een ontspannende vakantie, daarmee kan je de wereld weer aan, wat is de wereld toch fantastisch!


Wat zijn trendfactoren, trendniveaus en trendpiramides?


TrendfactorenEr zijn verschillende factoren die trends bepalen zoals; demografie, politiek, cultuur en economie. Daarnaast speelt tijd ook een erg belangrijke rol; de ene trend duurt langer of korter als de ander. TrendniveausJe hebt 3 verschillende niveaus wat betreft Trends; het micro-, maxi- en meganiveau. De microtrend beweegt zich op het marktniveau waarvan de levensduur 0- 5 jaar is. De maxitrend is pas van toepassing als de consument centraal staat en waarvan de levensduur 5- 10 jaar is. En tot slot de megatrends bewegen zich op maatschappelijk niveau waarvan de levensduur 10- 30 jaar is.
Trendpiramides De drie trendniveaus worden verwerkt in een trendpiramide. Trends zijn er in allerlei soorten en maten en behoren bij een bepaald niveau. Deze trends worden verwerkt in een trendpiramide en zijn gebaseerd op verschillen en overeenkomsten in waarden en tijdsduur.

Mega trendvoorbeelden van nu zijn; Conservering en gezondheid en dematerialisering.

Voorbeeld van dematerialisering;

Micro: studeren
Maxi: talenten/ kwaliteiten van de mens
Mega: dematerialisering


Mega trendvoorbeelden van vroeger zijn; Uiterlijke verzorging (mannen) en Individualisering


Voorbeeld van uiterlijke verzorging ( mannen);

Micro: verzorgingsproducten voor de man
Maxi: metro seksueel
Mega: uiterlijke verzorging ( mannen)


Welke belangrijke trendwatchers zijn er?


Hieronder vindt u een aantal belangrijke trendwatchers;

v Hans Mestrum
v Faith Popcorn
v Marian Salzman
v John Naisbitt
v Peter Schwartz
v HeD DenkTank
v Kwan leisure consultancy
v Marcel Bullinga
v Mountview
v Paul Saffo
v Paul van Kempen
v Lidewij Edelkoort


In de individuele verslagen leest u wat meer over bepaalde trendwatchers.


Bronnen:
- http://www.xs4all.nl/~jan/Publicaties/Trendwatchers.htm
- http://trends.startpagina.nl/
- http://www.trendslator.nl/welkom/1-3.html
- Het boek ‘Trends, herkennen, begrijpen, gebruiken en creëren.’ van Fons Maenhoudt


Andrew

Vergrijzing
1. Hogere loon van een baan in de zorg
2. Meer zorg
3. Vergrijzing

Technologisering
1. Nieuwe machine die het inpakken van goederen makkelijker maakt
2. Handelingen moeten vergemakkelijkt worden
3. Technologisering



Noura

Studeren
1. Minitrend: studeren
2. Maxitrend: kwaliteiten/talenten van de mens
3. Megatrend: dematerialisering

Metamorfose
1. Minitrend: Metamorfose
2. Maxitrend: idealisme
3. Megatrend: verzorging





Linda

Ontspanning en welbevinden van de mens

1. verbeteren van de gezondheid
2. behoefte aan een gezonde geest en mooi lichaam
3. de eeuwige jeugd

De vrouw en vrouwelijke waarden

1. verbeteren van de positie van de vrouwen
2. behoefte aan veiligheid en overzichtelijkheid van de eigen omgeving
3. feminisering



Romy

Conservering
1. All star schoenen
2. Nostalgia
3. Conservering
Gezondheid
1. De Beertender
2. Clearcompanion
3. Gezondheid


Anny
Uitgaan met vrienden en familie
1. Verbeteren aan relatie
2. Behoeften aan contacten
3. Contact

Voedsel
1. Verbeteren aan tijd
2. Behoeften aan tijd en snel eten
3. Voedsel


Anita

Feminisering
1. metroman
2. zorgzaamheid
3. feminisering

Technologiesering
1. mobiele telefonie
2. controle
3. technologiesering

Geen opmerkingen: